מעבר לקפריסין הוא אפשרות מעולה לישראלים שמחפשים את החוויה של לימודים בחו”ל בלי לוותר על מזג האוויר, החופים וכמובן הקרבה לבית. עם מוסדות אקדמיים טובים, קהילה בינלאומית וישראלית ועלויות מחיה נמוכות, האי מהווה יעד מצויין לסטודנטים. במדריך שלפניכם תמצאו את כל המידע שצריך כשמתחילים את ההכנות – אוניברסיטאות, עלויות, תנאי קבלה ועוד.

מדוע כדאי ללמוד בקפריסין?

קפריסין היא יעד אטרקטיבי ללימודים. מלבד הקרבה לארץ, שמאפשרת ללמוד בחו”ל בלי להתרחק מדי מהחברים והמשפחה, יש יתרונות רבים: עלויות המחיה נמוכות, האוכלוסייה הבינלאומית גדולה ופעילה והאווירה נינוחה ורגועה.

בקפריסין יש רמה אקדמית גבוהה, בעיקר ברפואה, מנהל עסקים, הנדסה ומשפטים. והאוניברסיטה הגדולה ביותר היא אוניברסיטת קפריסין, אשר ממוקמת בניקוסיה ומפעילה קמפוסים גם בערים נוספות. 

מהם מסלולי הלימוד הפופולאריים בקפריסין?

מנהל עסקים – תואר במנהל עסקים נמשך שלוש עד ארבע שנים, ונלמד באנגלית או ביוונית. הוא מכסה מגוון רחב של נושאים, החל מחשבונאות, דרך ניהול, שיווק ועד לניהול ופיתוח. 

משפטים – קפריסין חברה באיחוד האירופי, ורבים מגיעים אליה כדי ללמוד בתכניות אשר מאפשרות לעסוק במשרות ציבוריות, כמו משפט אירופי, משפט בינ”ל או משפט מסחרי. התואר נלמד באנגלית או יוונית ולוקח ארבע שנים. 

הנדסה – לימודי הנדסה בקפריסין מציעים מגוון רחב של תחומי התמחות. גם כאן, התואר נלמד באנגלית או יוונית ולוקח ארבע שנים. 

רפואה – לימודי רפואה מתקיימים באנגלית בלבד ואורכים כ-6 שנים. בקפריסין קיימים שיתופי פעולה עם בתי ספר לרפואה מכל העולם, ולכן חלק מהסטודנטים יוכלו להעביר את שנות ההתמחות במדינות נוספות במסגרת תוכניות “חילופי סטודנטים”.

האוניברסיטאות בקפריסין מאושרות על ידי המועצה הישראלית להשכלה גבוהה, אך במקרים מסוימים יכול להיות שתידרשו לבצע המרה של הרישיון. פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר משרד העליה והקליטה

מוסדות לימודים אקדמיים בקפריסין

קפריסין מחולקת לאזור יווני בדרום ואזור טורקי בצפון. לישראלים מומלץ להגיע ללמוד בדרום קפריסין (אם כי החלק הצפוני נחשב לזול יותר מבחינת עלויות מחיה). 

בקפריסין היוונית יש שלוש אוניברסיטאות ציבוריות: אוניברסיטת קפריסין, אשר נמצאת בניקוסיה ובולטת באיכות תארי מנהל העסקים והכלכלה שהיא מציעה, אוניברסיטת קפריסין לטכנולוגיה הנמצאת בלימסול והאוניברסיטה הפתוחה של קפריסין אשר נמצאת בניקוסיה ומציעה גם אפשרות  ללימודים מרחוק. 

מלבד אלו, תוכלו למצוא מגוון מוסדות פרטיים. המוכר בהם הוא אוניברסיטת ניקוסיה, אשר מציעה מגוון תוכניות יוקרתיות – ממנהל עסקים, דרך רפואה ועד למדעי המחשב וטכנולוגיית בלוקצ’יין. מוסדות פרטיים נוספים הם האוניברסיטה הארופאית של קפריסין (EUC), אוניברסיטת פרדריק ואוניברסיטת נאפוליס שבפאפוס. 

לפרטים נוספים, מומלץ לבדוק את דירוג האוניברסיטאות בקפריסין.

הרשמה ותנאי קבלה ללימודים בקפריסין

ההרשמה למוסדות לימוד בקפריסין מתבצעת לרוב אונליין, דרך האתר של המוסד עצמו. כחלק מהגשת המועמדות, תידרשו להציג מסמכים שונים: תעודת בגרות עם ממוצע גבוה (בהתאם למסלול אליו אתם ניגשים), ציון גבוה במבחן אנגלית רשמי שמוכר באירופה (לדוגמה מבחן TOEFL), וניתן להוסיף גם קורות חיים, מכתב מוטיבציה ומכתבי המלצה. אם אתם ניגשים ללימודי רפואה או כל תכנית יוקרתית אחרת, יכול להיות שתצטרכו לעבור גם ראיון קבלה פרונטלי. 

חשוב לדעת שאזרחים אירופאים אמנם נהנים משכר לימוד נמוך יותר, אך אינם מקבלים הקלות בתהליך הקבלה. יתרה מזאת, מוסדות הלימוד לרוב שומרים מקומות לסטודנטים זרים. 

ויזת סטודנט בקפריסין

הוצאת ויזת סטודנט לקפריסין מתבצעת דרך שגרירות קפריסין בתל אביב. מענה לבקשת הויזה לוקח בדרך כלל עד שישה שבועות. את הבקשה תצטרכו להגיש יחד עם כל המסמכים הרלוונטיים: דרכון בתוקף, אישור קבלה מהאוניברסיטה או המכללה, תמונות פספורט, תעודת לידה, אישור על קיום ביטוח רפואי לתקופת השהות הראשונית והוכחה שיש לכם דרך לכלכל את עצמכם לאורך כל תקופת הלימודים. 

כמה עולה ללמוד בקפריסין?

לימודים בקפריסין נחשבים לזולים יחסית למדינות אירופאיות אחרות. באוניברסיטאות הציבוריות, תואר ראשון יעלה סביב 3,500 יורו לאזרחים אירופאים ו-6,500 למי שאינו אזרח אירופאי. תואר שני הוא קצת יותר יקר: 5,000 או 10,000 יורו, בהתאמה. אם תבחרו ללמוד באוניברסיטה פרטית, המחירים הם גבוהים משמעותית. באוניברסיטת ניקוסיה, לדוגמה, שכר הלימוד השנתי לתואר ראשון הוא 13,500 יורו. 

חלק מהאוניברסיטאות בקפריסין מעניקות מלגות על סמך מצויינות אקדמית, כך שמומלץ ליצור קשר עם המוסד ולהגיש מועמדות במידה ואתם עומדים בתנאים (ניתן לקבל את התנאים דרך אתר האוניברסיטה). 

מגורים ועבודה לסטודנטים בקפריסין

לימודים בקפריסין (ובעצם בכל מקום) כוללים לא רק את שכר הלימוד, אלא גם הוצאות מחיה. דירת חדר במיקום טוב בניקוסיה לרוב תעלה עד 600 יורו לחודש, ואילו חדר במעונות מתחיל ב-200 יורו בחודש. אוכל וחשבונות יכולים לעלות בין 300-400 יורו בחודש. מומלץ לחפש דירה מראש דרך סוכנות נדל”ן או בקבוצות פייסבוק. שימו לב כי חשוב לקרוא את החוזה בעיון ולוודא שאתם יכולים לעזוב בהתראה של כמה חודשים במידה ותבחרו בכך. 

מבחינת עבודה, סטודנטים אירופאים רשאים לעבוד בכל תחום, בעוד שישראלים בעלי ויזת סטודנט יכולים להגיש מועמדות רק למשרות בתחומים נדרשים (תחנות דלק, מכירות, עבודת כפיים וכו’). עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שהשכר בקפריסין הוא נמוך בהרבה ממה שאנחנו רגילים אליו בארץ. לכן, רוב הסטודנטים יעדיפו לחזור לעבוד בבית בחופשות או למצוא עבודה מרחוק. 

קבוצות פייסבוק ואתרים לחיפוש דירה בקפריסין:

אתרים לחיפוש עבודה בקפריסין: 

ביטוח ללומדים בקפריסין

כשמתכננים מעבר לחו”ל, ביטוח הוא הדבר הראשון שצריך לסגור. זה נכון בעיקר ללימודים בקפריסין, משום שפוליסת ביטוח פרטית היא חובה לכל סטודנט זר. ביטוח הסטודנטים של פספורטכארד מעניק לכם את הכיסוי נרחב במחיר אטרקטיבי ושנתי לסטודנטים בחו”ל, כולל מענה טלפוני בעברית 24/7, תשלום על שירותים רפואיים באמצעות כרטיס אשראי נטען (בלי להוציא כסף מהכיס) והטבות נוספות.